Blogi

Cuuman vuosikatsaus 2021

Jani Hartikainen

December 20, 2021

Jo toista vuotta yritykset ovat joutuneet mukautumaan haastavaan markkinatilanteeseen. Siinä missä toisille on tullut vaurioita liiketoimintaa, toisille muutos on tarkoittanut räjähdysmäistä kasvua. Osalle vaikutukset ovat väliaikaisia, osalle pysyviä, mutta lähes kaikille muutos on ollut välttämätön.

Cuuman vuosikatsaus 2021

Kokonaiskuvan muuttujat ovat monimutkaiset. Henkilöstö on kovilla, työkalut stressitestissä, kustannukset ja hinnat nousussa, työvoiman, komponenttien ja osaamisen saatavuus on patoutunut. Ennusteita on vaikea tai lähes mahdoton tehdä ja aina kun tilanne näyttää helpottuvan, on seuraava aalto jo ovella.

Myös yhteiskunnallinen avuntarve on hädän keskellä korostunut.

Miten Cuuma on reagoinut itse tilanteeseen?


Terveys ensin. Olemme varjelleet meidän tärkeintä voimavaraa, cuumalaisia, kaikin keinoin. Koko koronan ajan olemme tarjonneet käytännössä 100%:n etätyömahdollisuuden, satsanneet työkaluihin, varhaiseen välittämiseen, työhyvinvointiin, jaksamiseen ja joukkuepelaamiseen “cuumalaista ei jätetä” -meiningillä.

Asiakkaissa roolimme muutosten tekijänä on korostunut. Olemme joustaneet, käyttäneet pelisilmää ja tehneet myönnytyksiä siellä, missä niitä on tarvittu. Olemme varustaneet sopivin tuottein, ideoineet ja sparranneet siellä, missä tilanne on hukuttanut asiakkaat yhteydenottopyyntöihin.

Olemme yhteiskunnallisesti tukeneet urheilua, vähäosaisia ihmisiä ja perheitä, sekä hädässä olevia eläimiä. Osallistuimme myös MaRan Hospitality -foorumiin käydäksemme vuorovaikutusta yhden korona-ajan suurimman kärsijän: matkailu- ja ravintola-alan kanssa.

Vuosi on ollut haastava. mutta siitä on selvitty tilanteeseen nähden erinomaisesti. Saimme mukaan joukon uusia cuumalaisia, sekä lähes 40 hienoa uutta asiakkuutta. Ohjelmistomyyntimme nousi yli 20% , vaikka korona vaikutti H1:n ajalta uusmyyntiin lamauttavasti.

Kehitimme paljon uutta ja organisaationa kehityimme enemmän kuin koskaan. Meidän periaatteena on, että suutarin lapsella on kenkien lisäksi myös puhelin, joten satsasimme myös omaan asiakaspalveluumme. Loppuvuodesta asiakaspalvelumme tyytyväisyys oli huimat 4,9/5 ja vastausaika 19 sekuntia.

Kohti vuotta 2022

Kuten olemme moneen otteeseen jo huomanneet, koronan vaikutuksia liiketoimintaan on vaikea ennustaa. Jotain kumminkin ensi vuodesta tiedämme: meidän matka jatkuu entistä kovempaa. Haemme joukkoomme yli 10 uutta Cuumalaista ja tuotepuolella pääsemme julkaisemaan koko korona-ajan työstämiämme tuoteuutuuksia.

Moni ala on arvioinut koronan kerryttäneen kysyntäpatoa, jonka purkautuessa voimme jälleen kerran olla avuksi skaalaten asiakaspalveluita tulevaan.

Tässä välissä on aika kiittää. Cuumalaiset ja meidän kanssa töitä tekevät: kiitos siitä, että pienellä joukkueella pärjäämme voittavaan suoritukseen. Kiitos perheet, läheiset ja kaverit, jotka kannustatte, jaatte murheet ja kuorman. Kiitos jälleenmyyjät ja kumppanit luottamuksesta Cuumaa kohtaan. Kiitos Cuuman käyttäjät, suosittelijat ja ennen kaikkea kiitos teille sadoille yrityksille, jotka ette ainoastaan ole valinneet meitä palveluntarjoajaksi, vaan autatte meitä vuorovaikutuksella, palautteella ja sparraamisella kehittämään jatkuvasti parempaa asiakaspalvelun maailmaa.

Toimitusjohtajan työ kasvuyrityksessä koronan aikana on ollut välillä enemmän kuin rankkaa. En silti vaihtaisi päivääkään pois näin mahtavasta tarinasta.

Hyvää joulua ja turvallista vuoden vaihdetta

Ensi vuonna ainakin kuullaan, jos ei nähdä.

contact person image

Jani Hartikainen

Toimitusjohtaja

jani@cuuma.com